sunnuntai 12. elokuuta 2018

Kolmikko Pohjois-Norjassa

Heippa! Norjan reissusta on päässyt vierähtämään jo useampi viikko, mutta kotimaan helteet ja töihinpaluustressi eivät ole houkutelleet tietokoneella kirjoittamiseen. Tässä nyt hieman kuitenkin matkakertomusta.

Meidän reissummehan alkoi junaillen Kajjaaniin jossa oli tietysti pakko hieman myös tutustua paikallisiin nähtävyyksiin eli Kajaanin linnaan, joka historiallisen monumentin lisäksi vaikutti toimittavan myös paikallisen nuorison ajanviettopaikan virkaa. Enkä ihmettele. Akustiikka vaikutti olevan varsin hyvä spotifyin popittamiseen.

Varsinainen roadtrip starttasi kuitenkin vasta seuraavana päivänä kun uljas ritarimme saapui meidät noutamaan volvollaan, jolla lähdimme sitten heti aamusta huristelemaan kohti pohjoista. Matkalla pysähdyimme pikavisiitillä Rovaniemellä ja siitä jatkoimme ajelua kohti Hettaa.

Hetassa yövyimme Hotel Hetan Majatalossa, joka oli hyvin viihtyisä hirsimökin tyylinen hotelli jossa olisi päässyt myös saunaa, mutta me emme tätä mahdollisuutta kuitenkaan käyttäneet. Illalla ruokailimme Lapland Hotel Hetassa, jossa niin ruoka kuin palvelukin olivat oikein loistavaa.
Hetasta matka jatkui jälleen aamunkoitteessa maistuvan aamupalan jälkeen kohti Tromssaa.

Matkalla Tromssaan maisemat muuttuivat upeammiksi ja upeammiksi mitä lähemmäksi Norjaa savuimme. Matkalla pitikin tietysti välillä pysähtyä jaloittelemaan ja nauttimaan maisemista.

Varsinkin Kilpisjärven kohdalla oli upeat näkäymät ja rinteelle kiipeily kävi myös hyvästä taukojumpasta, eikä kunto edes riittänytkään aivan korkeimmalle kukkulalle asti.
Tromssassa yövyimme Enter Backpack Hotel nimisessä paikassa. Huone oli siisti, vaikkakin toki aika pieni. Kuitenkin oikein kelpo meidän tarpeisiimme. Autopaikkoja hotellilla oli vain neljä ja nekin ahtaasti, joten oli onni, että Sirpa oli varannut parkkipaikan etukäteen.

Tromssa ei ollut muutenkaan autoilun kannalta kovin mukava paikka, joten tutustuimme kaupunkiin jalan. Kävimme muunmuassa tutustumassa paikalliseen kasvitieteelliseen puutarhaan, joka oli ihana kukkaiskeidas kaupungin keskellä, vaikkakin sinne kävely hotelliltamme kävi jälleen kuntoilusta.

Illalla uni saapui lokkien huutojen saattelemana ja jälleen aamunkoittaiessa matkamme jatkui. Tällä kertaa kohti Hammerfestia.

Matkalla Hammerfestiin oli pakko jälleen pysähtyä ihailemaan maisemia

Hammerfestissä meitä odotti pitkän, mutkaisen ja poroisen tien jälkeen mitä upein hotellihuone josta avautui hulppeat näkymät meren poukamaan. Tämä yllätti sillä olemme tottuneet matkoillamme pettymään niin monesti luullessamme majoittuvamme huoneeseen näköalalla.

Täällä hotellissa saimmekin viettää seuraavat 2 yötä. Muutenkin hotelli oli todella viihtyisä. Se sijaitsi aivan rannassa, vastaanottovirkailija oli erittäinen mukava ja puhui jopa suomea ja alakerrassa oli viihtyisä ravintola, joka toimi myös aamupalahuoneena. Aamupala muuten oli oikein hyvä; monipuolinen ja herkullinen.

Hammerfestista ajelimme tutkimaan Norkappia, joka oli tavallaan tämän retken määränpää, vaikkakin, tällä reissulla tärkeämpää olikin itse matka. Kaikista upeimmat maisemat näkyivät ajon aikana.

Barn av Jorden
Nordkappiin matkusti meidän lisäksemme useita muita matkailijoita, pyöräilijöitä ja asuntoautoilijoita. Itse en kyllä ikinä pystyisi polkemaan perille asti. Vaikka autolla tullessa päästäkseen perille joutuikin maksamaan aika hintavan parkkimaksun.

Nordkapp on euroopan mantereen pohjoisin kolkka ja sieltä avautuikin maisemat merelle. Paikan päällä pääsi tutustumaan paikan historiaan muuan muassa pienoismallikuvaelmien sekä monumentteihin joista kuuluisin Globusen-patsas. Minun suosikkini oli monumentti Barn av Jorden (Maailman Lapset). Nordkappin reissulta palasimme vielä tutkimaan Hammerfestia ennenkuin seuraavaan aamuna starttaisi ajomatka kohti koti-Suomea.

Selfie Globusen-patsaan kanssa
Maisemia ihastelemassa

Kotimatkalla pysähdyimme vielä pikaisesti evästauolla ihastelemaan Kevon kansallispuistoa. Keli oli kuuma, mutta puiston siimeksessä oli mukavan viileää.
Päästyämme Rovanniemelle kävimme nauttimassa vielä viimeisen yhteisen juhlaaterian Sokos Hotellin Frans & Chérie ravintolassa. Seuraavana päiivä ajelimme enää Kajaaniin mistä me Sirpan kanssa junailimme takaisin kotiin.

Ajokilometrejähän tällä matkalla tuli aika paljon, mutta ne menivät viihtyisästi hyvässä seurassa ja maisemia ihastellen. Kroppakin kesti yllättävän hyvin automatkat ja niin matkapahoinvointi kuin selkäkipukin pysyivät poissa, vaikka toki niihinkin oli lääkkeillä varauduttu. Parempi Safe kuin Sorry.

Itse olin vielä niin onnekas, että sain vain nauttia kyydistä ja maisemista ihanien matkakumppaneitteni ajaessa. Kiitos kamut!

ADJO! Nähdään taas! Uudet seikkailut odottavat jo.

<3 Heli

Matkareitti: KOTI - Kajaani-Rovanniemi-Hetta-Tromssa-Hammerfest-(Nordkapp)-Karingasniemen ja Inarin kautta takasin Rovaniemelle-Kajaani- KOTI.